Bara fyra saker till

Jag skulle egentligen försöka ta mig ur det här internethistoriska träsket jag hamnat i och fokusera på plugg istället... Men vad tror ni min föreläsning igår handlade om?? Jo "digitala praktiker och föreställningar"! Så nu blir det ännu ett inlägg med skoj från nätet.

1. Gifcities
Bilderna här hittade jag på gifcities, ett projekt från Internet Archive (de som har Wayback Machine) där de gjort en sökbar databas med gifs från Geocities hemsidor.

Något som slår mig när jag söker runt på gifcities är hur många av bilderna jag känner igen. Trots att Geocities stängde 2009 har de (på grund av att de är evigt vackra??) överlevt som små artefakter. Ibland kanske någon lagt till glitter, sin egen text, ändrat i namnet, gjort ett kollage. Här är samma kolibri i två olika bilder:

En rolig sak med gifcities är att bilderna också länkar till den hemsida de laddades upp på. Så man kan gräva sig djupare och djupare ner. Den här coola tjej-bilden leder t.ex till en sida med ännu fler coola tjejer om ni trycker på den:

2. One Terabyte of Kilobyte Age
Ännu ett "rädda geocities-projekt"! När Geocities stängde 2009 laddade Archive Team ner en terabyte av folks hemsidor därifrån för att bevara denna skatt för eftervärlden. Sen började Olia Lialina och Dragan Espenschied jobba med filerna. Ni minns kanske den här tumblrn (jag följde den iaf!) som genererar en screenshot på en geocitieshemsida var 20:e minut.

One Terabyte of Kilobyte Age-bloggen kan man läsa om det här otroliga projektet:



Svårt att beskriva känslan jag får. Så pilligt arbete för något så litet men också så viktigt? Jag blev särskilt rörd av den här hemsidan, som Olia och Dragan alltså restaurerat till sin "rätta" form. Ni måste ge tillåtelse i browsern så att sidan får spela upp ljud. Musiken är från min favoritanime.

3. Swipnet
Nu undrar ni förstås om det finns något svenskt liknande projekt? Ja faktiskt! 2014 fick internetstiftelsen lov att bevara samtliga sidor från Swipnet, en gammal hemsidestjänst från Tele2. De presenteras som en webbring där man kan klicka sig vidare mellan sidorna. Jag hittade t.ex en receptsamling från 1999, ett konstnärspars portfolio och en oförskämt snygg sida med bl.a en rövarspråksomvandlare (tryck på rubriken "skojsigt").

4. Under Construction
Ni minns kanske Archive Team från punkt 2. Under deras arbete med att ladda ner Geocities skapade frontmannen Jason Scott tre utställningar med grafik från hemsidorna. Min favorit är This Page is Under Construction, en ENORM samling varationer på just temat "Under Construction". Det är väldigt vackert.

De två andra utställningarna är Please Mail Me, med mailsymboler, och Do You Yahoo?, som samlar lite allt möjligt. Där hittade jag de här fina blommorna:

Hoppas det här inlägget kunde inspirera något!

;      

2022-02-03

Nyare inlägget Äldre inlägget
Comment Form is loading comments...