Geocities

Hej igen! Nu har jag flyttat om här så att man ser flera inlägg på samma gång. Så brukar det vara på bloggar tänker jag? Scrollvänligt? Tänkte skriva lite om mina tankar kring hemsidebygge så ni som tycker sånt är tråkigt (dvs... alla människor) kan hoppa över det här inlägget.

En oväntat svår grej med att bygga hemsida är att jag inte har någon känsla alls för hur det "ska" vara. Hur ser en blogg ut? Vet nån? Många stora bloggplattformar känns som att de mest är anpassade för att man inte ska kunna ignorera reklamen, typ att alla bilder är superstora och täcker hela skärmen när man scrollar. Kolla expressens mama t.ex, eller Elle. Nu gnäller jag men det är väl inte såhär det ska se ut i alla fall?

Tänkte därför visa min största inspo i bloggdesign (men inte i innehåll!!!). Det är tyvärr Kajsa Ekis Ekman. Tycker det är roligt att en så... etablerad person har en så hemgjord hemsida som dessutom inte ens kommer upp när man googlar hennes namn. Jag kollar på den så fort jag är osäker på hur något ska se ut. Den har en smal design och inga bilder (bra!). Älskar också att det spelas upp lite tokig jazz automatiskt när man öpppnar sidan, och den extremt otympliga listan på länkar till hennes texter som man måste scrolla sig förbi oavsett vilken undersida man öppnar.

En annan mysig hemsida som har en lite trevligare upphovsperson är rollspelsteoretikern Justin Alexanders. Verkligen en hemsida att fastna på länge eftersom alla artiklar länkar vidare till varandra. Och visst uppskattar man att någon in this day and age verkligen kultiverar sin personliga hemsida?

Ni anar kanske vart jag är på väg med det här inlägget... Jag tänker nämligen: vore det inte trevligt om fler skaffade sina egna hemsidor eller bloggar? Och så kunde vi göra små knappar och länka till varandra som dom gjorde förr! Såhär vill jag att det ska se ut:



Den här sidan hittade jag via restorativland, ett projekt som arkiverar gamla hemsidor från Geocities (ett webbhotell som la ner 2009). Där hittade jag också den här extremt lata X files-sidan som propagerar för att Mulder ska bli utbytt mot Skinner efter säsong 7, när David Duchovnys kontrakt går ut: "He's sexy, macho, knows how to wear a suit, and has a loyal following among fans of the show." Jag och Julija är bara på säsong 3, men ni som kommit längre kan väl kommentera och berätta hur det gick?

Jag kanske kan göra ett inlägg i framtiden med lite tips på hur man kodar sin lilla sida... Stay tuned!
2022-01-13

Nyare inlägget Äldre inlägget
Comment Form is loading comments...